HTML

mézescsupor

Friss topikok

  • ef: Ha soha életemben nem kapnék ennél szebbet, életemet akkor is nyugodt elégedettséggel tölthetném. ... (2011.08.04. 23:59) Mozdulat I.
  • ef: Vártam, de csak nem múlik el a múlt, köd előttem a réges-régi út, a fogaim közt réges-régi szó, né... (2011.08.04. 00:15) T
  • törökági: Ezen a hiperkarma koncerten én is ott voltam. :) lassan 4 éve. :) (2011.01.05. 09:09) cicás
  • splendiddresses: splendiddresses splendiddresses (2010.08.01. 14:37) Boldog születésnapot! (I.)
  • americancolors: americancolors americancolors (2010.07.31. 23:13) Háborog III. (Kinder)

Címkék

Bajos

2009.02.04. 02:39 c{o}ffee

Akkor befejezem a korábbiakat, pendítem hogy mi a baj. A baj a jövő héten elkezdődő… lehetetlenség. Bárhogy nézem, méricskélem, ez még mindig abszurditás, továbbra is teljesen nonszensz. Most megmutatom a hetekkel ezelőtt megírt levelemet, amiről azt érdemes tudni, hogy ezt a magyaros levelező listának címeztem. A levelezőlista úgy működik, hogy egyszerűen jelentkezni lehet rá, és azután minden arra címzett levelet postáznak a feliratkozó e-mail címére is. Minden fontosabb, a tanszékkel kapcsolatos információ ott kering, ezért tagja az összes tanár, az egyéb feladatkörben dolgozók, majd minden diák, és volt hallgatók is.

Hogy miért oda? Nem tudom ki mennyire járatos a Bologna rendszer csúszós, enyhém fűszerezett világában, de most éppen az a lényeges, hogy a bölcsészek nem csak a választott főszakjukat (ez nekem etika, vagy más néven szabadbölcsészet), hanem azon túl egy „kis szakirányt” (ez 50 kredit a megszabott 180-ból) is el kell végezniük. A minor elméletileg 2 éves intervallumot jelöl, míg a főszak folyamatos három évet. Azért a minor levlistájára került, mert elsősorban az abból fakadó problémák, mindenekelőtt az óraütközések vettek rá az írásra. Vettek rá annak ellenére is, hogy alapvetően rizikós vállalkozás egy ilyen fórumon háborogni, főleg a vizsgaidőszak elején.

A levél itt olvasható. A levél utóhangjaként pedig itt a következő félév órarendje (amihez dukál egy másik kép is). Ha elolvastad a levelet, és megnézted az aktuális órarendet is, akkor az nagyszerű, tényleg érdekel a téma. Miért van ennyi óraütközés? Azért, mert a Bologna többek között azt a változást hozta, hogy sok órából rengeteg lett. Rengeteg kis kredites óra (ez igaz mind az etikára, mind a magyarra, míg mondjuk mérnökinformatikus órákra kevésbé). Viszont a temérdek tárgyhoz nem növelték meg az oktatók létszámát (szerencsésebb lenne nem is említeni, hogy itt-ott csökkentették helyette). Nem egy helyen elhibázott a rendszer, és ahogyan azt a magyar politikusok - Felsővezetők? Akárkik! – kezelik, de ez az egy szegmens is komoly nehézségeket okoz. Már ez magában silánnyá teszi a felsőoktatást, és egyébiránt elvégezhetetlenné alakítja azt az örvendetes három évet, amiben elkezdtünk gondolkodni (amibe, mint kísérleti nyulak, elkezdtünk belebolondulni). Vajon ezt miért nem lehetett előre látni, vagy próbáltuk inkább nem észrevenni?



Mivel kevés az oktató, ezért egy héten egy időpontban vehetők csak fel a tárgyak, ebből adódóan mi már nem is foglalkozunk olyannal, hogy összeállítjuk a saját órarendünket, mert ez 90%ban mindig adott. Egy időpont, oda jársz, kész. Ebből lesz aztán az, hogy az órák felére egyáltalán képtelenség bejárni (minor és főszak ütközése), hacsak nem varázsolunk és teszünk mindenféle fizikai humbugra, vagy arra, hogy alapvetően egy testbe születtünk. A soktucat óra és a kevés időnek következménye a levélben is említett negatívum, hogy nem azt hallgatja a lelkes nebuló, amit szeretne, ami érdekelné, hanem mindig azt, amit muszáj, ami segítség nélkül aligha megtanulható (vizsgára, hogy aztán a maga érdektelenségében hamar el is felejtődjön).

Egy mai cikk az újságunkban részletesen taglalta ennek a kérdéskörnek egy másik oldalát is, amúgy teljesen joggal. Arról van szó, hogy nem csak kevés az oktató, de azokat sem becsüli az állam semmire. Nincs egzisztencia, nincs nívó, kell kutyának a tanár szakma! Így hát többnyire azokból lesz itthon tanár, akik nem tudtak máshoz kezdeni – most magyarázzam, hogy ez mit jelent?

És még egyetlen dolog ehhez. Mivel se szeri se száma (se neve se arca) tanuló van pár tanárra, ez teljeséggel megöli a diák és oktató, vagy szentimentálisan: mester és tanítványa közti értékes, olykor minden másnál többet adó köteléket. Ahogyan igazi szemináriumi hangulatról is ritkán beszélhetünk (azt mindig sokra becsüljük, tanár és diákok is, félévenként egyszer-egyszer).

Gondolom érződik, hogy tudnám ezt még szaporítani. Hát, ezért nem fogtam bele egészen eddig. A figyelmet köszönöm, bármilyen véleményt vagy tapasztalatot szívesen olvasok – most különösen. Ennek az egésznek a személyes vonzatát egy következő, sokkal rövidebb bejegyzésben fogalmazom meg (előreláthatólag). A levél nyomán kialakult vitáról pedig egy kolleganőm fog cikkezni pénteken.

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://straubbazsi-archiv.blog.hu/api/trackback/id/tr506315516

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lolman 2009.02.04. 15:35:05

ölég durva a levél amit írtál nekik. Ezt a rektor kezébe kell adni személyesen. Azért is mert szépen írtad, azért is mert minden ami benne van jogos. Az amit itt írsz csak részben a spagetti hibája. Nagy részben a sulitoké is. Én nekem nincs óraütközésem, nincs 100 vizsgám. Ennek ellenére kb semmi értelme nincs annak, hogy itt tanulok, és ahogy azt a minap már egy két embernek kifejtettem : "az iskoláinkban nem titkolózó zsenik tanítanak akik rejtve átadják a titkos tudást a diákoknak. Nem. Könyvek, feladatok, zéró személyes impulzus, EEZT otthon is tudom produkálni tanár nélkül!" Sőt, ezt jobban tudom otthon produkálni tanár nélkül. Kit érdekel a szaros nyelvtan amikor te irodalmat akarsz halgatni, kit érdekel a szaros szakfordítási ismeretek 3, egy olyan tanártól akinél mindenki jobban beszél angolul az osztályban?! Kezdem úgy érezni semmi értelme nincs elvégezni ezt a sulit amibe járok... azért elvégzem ha már eddig itt voltam (csodás, nem? 3 év után egy ilyen konklúzió?!) Master? Master my Ass bitch! tuti nem... inkább megpróbálok a saját talpamra állni... h hogy vagy miként azt nem tudom.. de az biztos hogy mr mester után sem tudnám jobban. holnap parti!!! :D

Söge 2009.02.04. 18:40:05

Én is bolognai rendszerben tanulok, és a mi sulink sem mentes a problémáktól (volt már tüntetés és levéláradat a tanszékre egy tanár kirúgása miatt), de az órarenddel még nem volt problémám.

szántai 2009.02.04. 19:05:53

hej. a probléma nem csak veszprémi. az oly sokak által istenített eltén is megvan. (földrajz szakos vagyok(voltam:D)) akik nálunk tanárira mentek, és mondjuk nem ttk-s tantárgyat vettek fel minornak, azoknak egyrészt úgyanígy ütköznek az óráik, másrészt ha véletlenül pont nem, ált akkor sem tud bent lenni vmelyiken, mivel oda vissza kell utazgatnia a két kar épülete között... szóval éljen az egész bologna! (a Bazsi nem adott érdemi választ, télleg jössz Veszprémbe, kedves Tamás?:-), igyekszem nem eltörni a lábam...;-)

amerika24 2009.02.04. 19:10:14

Fú, nem nagyon tudok ehhez a témához hozzá szólni....de amit értek belőle az annyi, hogy nagyon pocsék a helyzet!!! ...és megoldás aligha várható!!! Viszont azt tudom , hogy a kereditrendszert egy idióta találta ki, ő még biztos nem ezt használta!!!

mv 2009.02.04. 20:55:58

Bazsi! Megírtad eddigi legjobb cikkedet! Egyet kell értenem minden mondatával. Miért van zűrzavar? Miért nem lehet eligazodni? Nézz körül, mit látsz ma az országban? Ugyanezt. Hogy milyen lesz egy társadalom és annak felépítménye, az elsősorban attól függ,, milyen diákot nevelnek az iskolák. Hogy felelősségteljes, önálló véleménnyel rendelkező és azt vállaló, sőt gondolkodó és dolgozó emberek éljenek ebben az országban, annak bizonyos feltételei vannak. Az a közoktatási rendszer, ami ma itt létezik, az nem jól működik. Miért? Mert olyan "felelős" emberek hoznak döntéseket, akik esetleg fényképen láttak már iskolát, de benne még nem jártak. Tehát kitalálnak, bevezetnek, előírnak, követelnek, mellébeszélnek, időnként javítgatnak, módosítanak, ha már ordító a zűrzavar. Várnai László -amúgy igen értékes- cikkéből még az is kiderül, hogy a személyes kontaktust is kerülik, hiszen FORMANYOMTATVÁNYOK kérdései alapján kellett beszámolnia a tanulmányutak tapasztalatairól! Vajon elolvasta bárki is? Én nem vagyok benne biztos. Vagy nem tartozik a közre, szülőre, diákra, tanárra, hogy más országban jobban mennek a dolgok, mert ott tudatos, a célt ismerő és meghatározó rendszer működik? Én egyetlen egy fórumot sem láttam pl. az ECTS bevezetéséről, ahol az "okos emberek gyülekezete" megbeszélhette volna annak előnyét, ill. hátrányát. De hallottam az éppen aktuális minisztert, aki /sokatmondóan?/ puffogtatta az ilyen szavakat , mint minőségtudat, sikerorientáltság, meg a világ újra rólunk fog beszélni, mert mi megmutatjuk...stb. Igaza lett, tényleg ránk figyel a világ. Egyelőre ennyi, majd folytatom.

mv 2009.02.05. 02:00:45

Fentebb azt írtam, rosszul működik a rendszer. Nem egymásra épül, nincs egységes követelmény, nincs egységesen értelmezhető értékelési norma /pl. kredit/, magának a munkának /tanulásnak/ sincs becsülete. Pedig az igazi tudás megszerzése kemény munka! Aki jól teljesít, az kapjon jó ösztöndíjat, mondjuk legalább egy minimálbért. Aki viszont csak bukdácsol -sokszor évekig - semmit. Így meglesz a természetes szelekció, nem kellene diákhitelt felvenni, szociális támogatásért könyörögni. De hol van az leírva, hogy mindenkinek diplomát kell szerezni? Egy társadalom "gazdagodását" a fizikai munka, a jólképzett szakmunkások és a szellemi tőke együttesen alapozza meg. Mindenki hasznos tagja a közösségnek, ha a képességeit ott kamatoztatja, ahol szükség van rá. Az ember "keresi a feladatot", és nem a feladat "találja meg" az embert. Már probléma van a diplomások "túltermeléséből". Nem véletlen, az sem, hogy az egyetem első 3 éve ilyen kiábrándító tud lenni sokaknak. Biztos, hogy jó döntést hoztak annak idején? Tényleg nem tud semmit kezdeni a papírjával.Az egy másik probléma, hogy ha általános alapozónak szánták, akkor miért is kell speciális /szakmai/ tárgyak ismeretéből vizsgát tenni. Pl. a nyelvészet nem hinném, hogy az általános műveltség alappillére lenne. Valószínű, hogy több ilyen tantárgy is "nyomorítja" a hallgató életét. A szemináriumokból viszont több kellene, mert ott mélyülhet el az érdeklődés, bontakozhat ki a személyiség, fejlődhet a kommunikációs készség, stb. A legnagyobb hibának én is azt tartom, hogy nem az állam finanszírozza a közoktatást. Minden "normális" demokrácia saját kultúrájának, gazdaságának erőforrásaként tekint a felnövekvő nemzedékre. Nálunk az önkormányzatok látják el ezt a feladatot. Szó szerint össze kell kaparni a pénzt az életben maradáshoz. De minek is kell ennyi felsőoktatási intézmény ennek a 10 milliónyi magyarnak, mikor a fele is megoldhatná a képzést? Ennek is a következménye, hogy itthon sokkal kevesebb megbecsülést kapnak jólképzett diplomásaink, ezért kénytelenek külföldre menni, nemcsak a pénz, hanem a szakmai-erköcsi elismerés miatt is. Mert ugye mindenkiben van jó adag egészséges ambíció, de ez nem tévesztendő össze a karrierizmussal. És vajon ki marad itthon? Ez maradjon egyelőre költői kérdés.

zs 2009.02.05. 15:00:15

oke, a rendszer korantsem tokeletes, de nincs felesleges tudas. ez fontos, tovabba, lehet tobb läbon is allni, nem kell(talan nem is szabad) ma Mo.-on csak egy lapra;) tenni fel mindent. /bocs, hogy nincs ekezet./

lolman 2009.02.05. 16:49:24

Hú ha vki megnézné ezeket a kommenteket tuti beszólna h mit siránkozunk itt :D Pedig sajna van mit. De sztem nem nagyon szabad abba sem beleloholni magunkat hogy a bologna szar. Az alapötlet, maga a rendszer nem szar. Ha úgy működne ahogy annak kell (take a look at the us. system) akkor átjárhatóságot biztosítana egyik egyetemről a másikra MINDEN GOND nélkül, hatalmas szabadságot adna a diákoknak hogy maguk válogassák össze tárgyaikat (szinte teljesen egyedi tantervet varázsolva), a vizsgaidőszakba összpontosított terhelés helyett pedig elosztott évközbeni értékelés menne.... soookkal kevesebb tárgyal. ez lehet hogy utópisztikusan hangzik, de van ahl így megy. Európában nem tudok ilyen helyről. Én lennék az utolsó amúgy aki amerikát dícséri csak úgy de az egyetemeik (a jók) ilyenek. Persze ott nincs ÁFIN :D amúgy ja megyek veszprémbe. kb most indulok
süti beállítások módosítása