HTML

mézescsupor

Friss topikok

  • ef: Ha soha életemben nem kapnék ennél szebbet, életemet akkor is nyugodt elégedettséggel tölthetném. ... (2011.08.04. 23:59) Mozdulat I.
  • ef: Vártam, de csak nem múlik el a múlt, köd előttem a réges-régi út, a fogaim közt réges-régi szó, né... (2011.08.04. 00:15) T
  • törökági: Ezen a hiperkarma koncerten én is ott voltam. :) lassan 4 éve. :) (2011.01.05. 09:09) cicás
  • splendiddresses: splendiddresses splendiddresses (2010.08.01. 14:37) Boldog születésnapot! (I.)
  • americancolors: americancolors americancolors (2010.07.31. 23:13) Háborog III. (Kinder)

Címkék

Reflex II.

2008.10.27. 05:00 c{o}ffee

(Elnézést, szomorú tanulós idők járnak, nehéz így le-ülni, be-jegyezni.)

Megint nekifutok. Másodszor nekifutni, mondjuk nem az igazi. „Elcseszett rajtok” - magyaráznám, de félő, hogy megint egész máshova lyukadnék ki. Tehát, visszatekintek az előző két írásra (Így, ha azokat még nem olvastad volna, akkor tessék csak!), ami egyébként nem szokás, és nem is nagyon jutottunk előrébb abban, hogy ez most lehet érdekes vagy sem, sőt lehet még erősen nem javallott is, de nekem izgalmas (érdekesen izgalmas) volt, különben ugye, nem is futnék neki újra, másodszorra is.

Éppen az volt benne az érdekes, hogy szöveget mennyi oldalról lehet olvasni. Hogy sorokhoz megannyiféleképpen lehet viszonyulni. Hogy van „innen” és „onnan”, ráadásul még „amonnan” is. Az volt a baj a Színház esetében, hogy én egészen testközel - vagy testileg tapadóan közel - voltam hozzá, és nem láttam, hogy az olvasó – legyen bárki, és legyen bárhol is – abszolút máshonnan fog nekistartolni. Már ha baj volt, de még visszatérünk.

Történt, hogy nem túl régen szerencsés véletlenek az első sor közepére ültettek egy itteni színházban. Akkor a színházban a „színpadi” közel sem volt annyira különleges, mint maga „sor”. És akkor én ott már fogalmaztam a mondatot, magamban már le-jegyeztem, be-soroltam (pörgő szoknyák, halk sóhajok, arcodon fuvallat, stb.). Néha van ilyen, amikor próbálok megfogni valamit, mert talán majd egyszer egy szövegbe illeni fog, jó hasonlat lesz, bepasszol, és akkor előszedhetem. Ehhez közelítenek azok a képek, amiket egy ehhez hasonló eséllyel együtt mentek el. Itt még említhető (mert passzol), hogy persze vannak olyan képek is, amik nem kiegészítenek, hanem kiinduló pontot, rajtot adnak (lásd lejjebb az ecsetest). És végre ideértünk: néha vannak ilyen hasonlatok is.

Hazafele már azon gondolkodtam, hogy mi legyen a másik oldala, ami tartást ad a mérleg két nyelvének. Egészen fura dolog jutott eszembe. Valameddig még érleltem, aztán pár nappal később már le is ültem kezemben papír… laptoppal.

Úgy voltam vele, hogy bár nem járnak túl jó idők, de végezvén egészen elégedetten álltam fel, és rugaszkodtam neki az aznapi éjszakának. És tessék-lássék, pár órával később már ketten is töredelmes dicséretbe fogtak a dolog kapcsán. Jöttek kommentek is, rendben van, mindenki elégedett – rendben van. Persze, nem írnék most róla, ha nem zavarja össze valami ezt a már-már unalmas állóvizet. Egy jóbarátommal, akinek ezúttal is nagyon vártam a véleményét, csak egy hétvége csúszással találkoztam. Nagyon tetszett neki, megtalálta magát benne, ösztökélte, megérintette, újraolvasta megannyiszor. De ahogy sorolta a miérteket, valahogy úgy éreztem nem is érti, hogy én mit is akartam a mérleg másik oldalába helyezni. És tényleg nem, elveszett az alapszituáció. Először azt hittem véletlen, de hamar körbekérdeztem az elérhetőket, és kiderült: nem véletlen.

Tessék, annyira közel voltam a szöveghez, még inkább az elgondoláshoz, hogy eszembe sem jutott, hogy esetleg nem lesz nyilvánvaló. A kommentek is passzoltak valahogy, fel se tűnt volna. Mindenki eljutott a célig, csakhogy egész más sávban futottunk el odáig. Hát ideje, hogy felfedjem a sajátomat, elvégre ez a szándék. Szóval…,

a mérleg, a hasonlat másik oldalába azt tudtam belelátni, azt éreztem a színpadi kép mellé emelhetőnek, ahogyan két ember szeretkezik. És ahogy ezt egy harmadik nézi, a szituációból következően. Ezt az ötletet érleltem magamban, és mikor leültem, csak az volt képlékeny, hogyan valósítsam meg. Biztos volt, hogy párbeszéd lesz. Az is, hogy egyoldalú, mint egy belső monológ, de mégis kimondva. Hogy erre valaki felkér, és elmagyarázza, hogy miért kér fel. És hogy hol kezdjek bele, hol kapjam fel a fonalat? Persze, hogy a lényeg, a gyújtópont kimondása után! Így kerül a hasonlat előre, és a tárgy egészen hátra, így lesz igazán izgalmas a befogadás.

Annyira tetszett ez, hogy valószínűleg teljesen eltüntettem a tárgyat. Nem mondta el a második bekezdés elég egyértelműen, hogy miről van szó. Én tudtam, ezért illeszkedett bennem tökéletesen, amit leírtam róla (például a felütés: „Túl öreg vagyok már ahhoz, hogy a színpadon álljak.”). Erősítettem a jelentőségét a végén a duplakérdéssel is, és onnan már csak ugyanazt magyaráztam tovább.

Néha aggódom, hogy nem érnek el (át?) bizonyos szándékaim. Például iszonyúan sajnálom, hogy pusztán, mert valószínűleg nem voltam elég pontos, elveszett az ottani zárókép igazi jelentősége, és ha szabad ezt mondanom: a benne rejlő zsenialitás – hogy a ki-takart nőiesség, mint a szövegben el-takart szexualitás, a félbevágott körte, mint a „csodát tenni képes” egyik fele.
Esetleg, hogy mikben próbáltam kifejezni az „öregre” jellemző gesztusokat? Vagy, hogy miért az előző kép illett volna ehhez a bejegyzéshez, amin két ember, két összemérhetetlenül különböző lepel alá bújik be? Vagy most, a felsőn, hogy "innen onnan és amonnan is"? És még egy utolsót megengedek: az elején azt mondtam, nem fogom megmagyarázni azt az elcseszett rajtot, holott mást se csinálok – látszik ez?

Mondhatnánk, hogy semmi gond! Kiderült, hogy elcsúsztunk a salakon, de nekimehetünk másodszor is, picikét át kell írni, kész is. De itt jön az érdekesen izgalmas: át k-e-l-l ezt írni? Nyílván nem kezdeném továbbra sem a kérdéssel, de egyértelművé lehetne tenni egy későbbi, sima félmondattal is. Na jó, de át kell írni? Kérdezte tőlem valaki, hogy mi a fontosabb, a te szándékod, vagy az, hogy én így mennyire sokat kaptam ettől? Más meg úgy érzi, mintha pont neki írtam volna, éppenséggel pont olyan életgörbéjén halad, amire ez pont illik, és talán pont segít is neki jó irányba haladni tovább. És mások is tudtak találni benne…
Én mondjuk lehet, hogy átírnám – de aztán kiderülne hogy ez szimpla önzőség erről az oldalról?

(?)

Most már nem sajnálom, hogy így „elhibázva” alakult, mert ez meghatározóan tanulságos volt. Le akartam írni, és ha ez neked dögunalom volt, az sem lesz kevésbé az.


(?)

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://straubbazsi-archiv.blog.hu/api/trackback/id/tr16315540

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zs 2008.10.27. 07:58:12

írd át most, amikor még úgy érzed, hogy neked át kellene írni, hogy önmagadnak megfeleljen és tedd fel a blogra mondjuk 2 hónap múlva úgy, hogy konkrétan ne utalj vissza az eredetire. szerintem abból láthatnád, hogy az átírással mindenkinek(a többségnek) azt adja-e amit szánsz/szántál és azon az úton, amelyen te szeretnéd.

Elzsé 2008.10.27. 12:09:50

áhhhhá! most aztán, most aztán... teljesen összezavartál! :D Na nem ám, értem én, h szexhiányról van szó... na de hogy másokat nézz, miközben csinálják :S ez perverz. lebuktatok. (ismét egy építő jellegű komment, de nézd el, unom magam tanulás közben :P)

Indira 2008.10.27. 12:39:10

Ez is benne rejlett, de nem gondoltam volna, hogy pont ez. Nyilván nem ismerlek hozzá eléggé...

Nik 2008.10.27. 17:38:49

Csak másodszor "keveredek" a blogodra, (bár lényegében ez nem számít, talán csak annyiban, hogy nem ismerlek...), de a véleményem az, hogy ne írd át. Akkor, abban a pillanatban te azt gondoltad, érezted, úgy fogalmaztad meg... Egyáltalán nem baj, (sőőőőt) ha különböző embereknek más jön le az írásból. Nyilván minenki a saját szemüvegén keresztül értelmezi, szerintem pontosan ez a szép ebben az egész "írósdiban". Anno a gimis irodalom órákon is utáltam, amikor verselemzéskor azt kellett gondolni, amit a tankönyv író írt. A te eseteben "kell" szót (lsd "át kell-e írni?" )pedig pláne nem használnám.... Éljen az író és az olvasó szabadsága :-))) Szerintem.

pankalin 2008.10.28. 01:40:17

Számomra (megpróbálom a nem lehurrogósan hosszú és a diszkrét csendes között kitölteni a komment boxot :)) olyan ez az írás, mint egy műhelybemutató. Mintha kicsit (a résnyinél tágabban) kinyitottad volna az ajtódat. Bepillanthatunk. És bepillantani mindig olyan érdekes, ámulatba ejtő, izgatottsággal teli. Jó olvasni arról, mi volt benned, mi volt az az élmény/érzés ami írásra késztetett, és látni azt, ahogyan ez alakult benned is, elnyerve aztán végső formáját. Külön tetszik, ahogyan felépítetted ezt a bejegyzést, hogy egyre több mindenre derül fény, egyre részletesebb információkat kapok (KAPOK!) Már a Reflex I. is ilyennek minősül vmilyen szinten, vártunk egy szöveget, de helyette az adott létállapotnak, érzéshalmaznak, vagy bármi környezeti dolognak köszönhetően (KÖSZÖNHETŐEN!) nem az előre tervezettből lett meg a bejegyzés. De nem pont ettől kerültünk közelebb (?) Az író mindig kicsit a saját olvasója is. De van, h –ahogyan te is említed- túl közel van a szöveghez. Nem tud, vagy nem is akar hátrébb állni. Számára annyira kerek, egész minden. És akkor hopp! jön az olvasó, és hozza a maga kis kulcsait, és lám azokkal is kinyílik az ajtó, csak mögötte egy egészen más világ takarja ki magát. De ha nem lenne az ajtó (a szöveg), akkor az olvasó előtt sohasem nyílhatott volna meg az a világ. Milyen érdekes, született egy írás, ami az „első sor” élmények köszönhetően eljuttatott minket a kulisszák mögé. Kérdés, h a szöveg-e a fontos vagy a szándék. Persze nyílván az a tökéletes, ha ez a kettő nincs meg egymás nélkül. De! Néha nem a tökéletes és gyorsan a célszalagig elsprintelő futó nevét jegyzem meg magamnak, hanem azét, aki elcsúszott a salakon. Izgalmasabb lesz számomra. És szerintem nagyon bátor is lett ez a bejegyzés, mert leleplezted benne az egyik „titkodat”, láttuk, hogyan működik (működött volna, másképp) a trükk. És csak az olyan bűvészek leplezik le néha a legjobb trükkjeiket, akiknek számtalan csodáik vannak még. Szigorúan titkos zakózsebben. Legbelül.

pez 2008.10.28. 18:06:43

Sok minden eszembe jutott: Azzal, hogy eltüntetted a tárgyat, annyiféle reakciót kaptál, és annyiféle gondolatot adtál, amennyit nem lehetett volna, ha teljesen egyértelmű a történet. Akkor nem biztos, hogy lett volna aki magát látja benne, akinek valamilyen utat mutat, mert nem kell rajta gondolkodnia, ott van előtte. Egy nagyon régi bejegyzésedhez fűzött hozzászólás, nem tudom, emlékszel-e: szerinte az írásod (Reggel) végén nem kellett volna kimondani, hogy szerelemről írsz. Neki addig teljesen mást jelentett, és azért nem tudta a végén átérezni, mert kimondtad. Ezzel több szabadságot, és több munkát adsz nekünk... és talán magadnak is. Mert szerintem hihetetlen amit csináltál. Azt írod, olyan közel kerültél a szöveghez, hogy nem is gondoltad, hogy nem lesz nyilvánvaló... De mennyire kell közel kerülni hozzá, hogyha minden apró körvonalat megalkotsz, minden szavadat megkomponálod, minden mondatnak helye van, jelentősége van, a kész írás pedig sok embert rabul ejt, elgondolkoztat, vagy legalábbis hatással van - de mindegyikre máhogyan. Írtál valamit, ami szerintem tényleg legszebb, amin le tudtam mérni, hogy milyen sokat változott az írásod, mennyit tisztult, szépült... írtál valamit, ami kerek egész, és mégis mennyi mindent rá lehetett húzni, mennyi minden illett rá! Szerintem az írásban ez az egyik legcsodálatosabb dolog, mikor annyira közel van a szöveg, hogy elengedheted a tárgyat. Elveszik minden kézzel fogható, és marad valami teljesen... tiszta. (Olvastam egyszer egy lányról, festeni tanult. Egyszer egy tojást kellett ábrázolnia, tiszta fehéret, fehér festéket viszont nem kapott. Minden más ott volt előtte, csak az az egy szín nem, ami az alapja lett volna. Sokáig nézegette a tojást, mire óvatosan nekiállt a munkájának, és mikor pár óra múlva felkelt, ránézett a vászonra, tényleg ott volt. Meglátta a fehéren kívül a többi színt. Szerintem hasonlót csináltál - írásban.) Nekem talán harmadik-negyedik olvasásra körvonalazódott a szeretkezés. Addig is ott volt, csak volt amikor jobban a háttérbe szorult, volt amikor teljesen előtérbe került. Szerintem nem vesztett a jelentőségéből sem a kép, sem a gondosan válogatott jelzők, kifejezések - nekem ez volt benne a játék, a feladat, a kihívás, választ keresni a mit miértre. Mi volt az alap, és hogyan jutottál el eddig. Örülök, hogy írtál róla, és annak is örülök, hogy először lehetőséget kaptam saját magam felfedezni, átélni. Na, jó hosszan sikerült, remélem nem bánod.
süti beállítások módosítása