HTML

mézescsupor

Friss topikok

  • ef: Ha soha életemben nem kapnék ennél szebbet, életemet akkor is nyugodt elégedettséggel tölthetném. ... (2011.08.04. 23:59) Mozdulat I.
  • ef: Vártam, de csak nem múlik el a múlt, köd előttem a réges-régi út, a fogaim közt réges-régi szó, né... (2011.08.04. 00:15) T
  • törökági: Ezen a hiperkarma koncerten én is ott voltam. :) lassan 4 éve. :) (2011.01.05. 09:09) cicás
  • splendiddresses: splendiddresses splendiddresses (2010.08.01. 14:37) Boldog születésnapot! (I.)
  • americancolors: americancolors americancolors (2010.07.31. 23:13) Háborog III. (Kinder)

Címkék

Vége (Co2 folyt.)

2008.06.28. 20:03 c{o}ffee



Tulajdonképpen már akkor is pontosan tudtam, hogy annak a dolognak még nincs vége, befejezetlenül hagytam. Nemrég egy barátom - ő Azonos azzal, akit említeni szoktam, az „említések” ritka alkalmakor - azt írta, hogy a szöveg „mélységes fogyatékossága” kiszámítható végességében áll. Mindig ott van szigorú vigyázban… a vége. A még 3 oldal, a még két A4-es, a gondolatmenetet megpecsételő utolsó bekezdés. Én meg épp arra gondoltam, hogy a blog műfajának határok nélküliségéből, korlátlanságából az ilyenfajta nem várt meglepetések felé is szabad ösvény nyílik. Például színlelhetem, hogy elengedtem egy írást hetekkel ezelőtt, hogy magára hagytam, nem érdekel – holott bennem maradt, pedig érdekel még, szemben ezzel tovább akarom, és tovább is lesz.


Valahol, azért furcsa, hogy vége lesz, nincs tovább. Igazán furcsa. Itt a halk morajban olyan mintha már nem is léteznék, odakint a széles ajtón túl már nincs is semmi. Elmegyek innen, és ez a füstös garázs adja eltávomat. Gyengén pirosló EXIT felirat falamon. Olyan ez, mint a film vége előtt kimenni a moziból, eltűnni a függöny mögött.

Már csak a vodka kommersz íze emlékeztet rá, hogy élek. Hogy milyen volt igazán élni. És élvezem ezt. Igen, élvezem, hogy az én kezemben az irányítás, én mondom meg, mikor van vége – életemben először nem függök senkitől és semmitől. Nem parancsolnak nekem… Én mondom meg, mikor van a vége.

Kiállhatatlan ez a figura. A szöveget is azzá teszi. Egyedi szereplőként egy pillanatig sem foglalkozik azzal, hogy ezek szerethető sorok legyenek. Főszereplő, és élvezi, hogy övé az irányítás. Próbálnám ráébreszteni, hogy miért kell élnie, hogy élnie kell. Hogy bele kell kapaszkodnia valamibe, ami kiviszi onnan – őt és az olvasót is. De látjátok, hogy merre visz önfejű makacssága. Mit csináljak, hogyan folytassam?

Ez az, ami mindig is tetszett ebben. Szabadon cselekszem, nem függök. Ezzel mindenkinek megmutatom: én többé nem függök! Így intek búcsút.

Talán egyszerűen csak hagyni kéne, hogy megfulladjon odabent hataloméhségében, hogy megkapja, amit akar. Leírni csúnya halálát - elégtételért. Ő azt hiszi, egyszerűen csak elalszik részegen, de megfulladni ennél sokkal szönyűbb dolog.

Vagy több befejezést kéne írnom, hogy az olvasóra ruházzam át a hatalmat, hogy ő döntse el, mit érdemel, hogy ő emelhessen STOP-táblát, hogy ő mondhassa meg, mikor van a vége. Ezt élvezné az olvasó, mert az életben is erre vágyna: ha nem tetszik valaminek a befejezése, hát íratna helyette egy másikat.


Egyre kevesebb a levegő, nehezen lélegzem. Hát eddig tartott. (Stop?)

Á, iszonyúan fáj! Talán az előbb elaludtam valamennyi időre, de most elviselhetetlen! Hányni fogok… Ne! Nem akarok a saját vodkás hányásomban megfulladni! Ne, ne, ne! Nem bírom! (Stop?)

Nem bírom ki, ki akarok menni innen! Nem halhatok meg! Élnem kell! Ne, nem tudok lábra állni… ki kell kúsznom innen! Ki kell jutnom… (Stop?)

Nem megy. Ennyit a tervről, így találnak rám: a saját hányásomban megfulladva a kocsim és a garázsom ajtaja között. Ezt érdemeltem. Mindig is ezt érdemeltem. (Stop?)

Már nem érzek semmit. Megkönnyebbültem. Jó így. De most mi lesz? - Hihetetlen!, tényleg itt a fehér fény! Nem hittem volna… Valaki közeledik benne, gyerekforma. Egy kisfiú. - Szia Apa – azt mondta, szia Apa – Gyere velem!
Menjek vele? Eljött értem a fiam? Igen, ő talán tudta, hogy mire készülök. Talán ő egyedül tudta, hogy mennyire nem akartam elveszíteni, és vele együtt minden mást is. Igen, a kicsi fiam tudta, hogy mennyire értékes volt nekem, hogy mekkora kincs ő nekem. Most már vele leszek. Ő várt rám. (Stop?)

De miért szorítja és rángatja ilyen erősen a karomat? Mit akar? – Nyisd ki a szemed! Könyörgöm, nyisd ki a szemed! – kié ez a hang, ki ez? Nem látom…

A volt feleségem. És a testvére is itt van. Mit keresnek itt? Miért sírnak? Hol vagyok egyáltalán? Mi történik? A nyitott garázsom ajtajában fekszem a fényen. Az autóm jár…

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://straubbazsi-archiv.blog.hu/api/trackback/id/tr356315565

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zöldszemű 2008.06.28. 23:17:11

végülis így jobb a vége... bár nem mindig jó a happy end...

Bazsi 2008.06.29. 01:25:10

Zöldszemű: Akkor nem volt világos a mondanivaló...

Zöldszemű 2008.06.29. 05:26:11

nem az a mondanivaló, hogy most se az lett amit ő akart? és hogy mennyire örült volna, hogy a fiával lehet, de nem jött össze neki? hogy túlélte, holott jobb lett volna neki ha nem? vagy az is lehet, hogy a végén már nagyon nem akart meghalni, mert nem így képzelte el, de akkor már nem tudott ellene tenni... vagy pedig az, hogy kapott egy új esélyt. (ez esetben tényleg jobb lenne a vége) (de végülis te ruháztad fel az olvasót némi önállósággal a stoptábláiddal... 8-) ) (meg végülis ez is olyan, mint egy vers (meg az elemzése). minden olvasónak kicsit mást jelent.) (akár már el is mondhatnád, hogy te mit szeretnél, hogy jelentsen ;) csak hogy én balga is érthessem...)

Bazsi 2008.06.29. 15:38:43

Zöldszemű: Itt a történet inkább eszköz volt valami egészen más elmondása végett. Az én mondanivalóm nem attól függ, h a történetnek hogyan van vége. De mindegy is h én mit akartam, mert ugye az olvasó értelmezése - ahogy írtad is. (Persze igazán akkor találná helyét a bejegyzés, ha itt és most befejezném a blogolást ;-))

Zöldszemű 2008.06.29. 16:13:57

(Persze ilyet ugye még véletlenül se szeretnél tenni;) ugye?!?)

pez 2008.06.29. 21:45:31

Szép írás :$ A befejezés különösen tetszik... 8-) (Azt már csak félve jegyzem meg, hogy a képek... azok mennyire nagyon :$)

Döm deux döm 2008.06.30. 01:23:38

Az egészben az a legjobb, hogy azt hiszi, hogy szabad, és azt csinálja amit akar, miközben nem ő teszi, hanem a sértettsége és a dac művelteti vele. A saját hülyeségének a rabja. Ahogy nagyon sokan itt a Földön.

Bazsi 2008.06.30. 03:38:44

Zöldszemű: Olyan frankó befejezés lett volna - szöveggel, képekkel együtt, hogy egy pillanatig tényleg elgondolkodtam. De persze nem. Szebb vég kell, nem igaz?:) Bár egyelőre nem látom.. de jó is ez így. Vannak dolgok, amiknek az ember nem akarja látni a végét, amit inkább nem engedne el - de hoppá, ez egy korábbi bejegyzés már. :) pez: Melyik befejezés? (:-)) Ddd: Tényleg mindenkinek más az olvasata. De jó is ez így. (És te melyik végét választanád?)

Döm deux döm 2008.06.30. 19:58:45

Nem tudom... (és neked csak döm :D)

Elzsé 2008.07.01. 12:41:31

Én azt hiszem a megromlott sörön még mindig nem tettem magam túl =(

pankalin 2008.12.24. 03:27:02

Jószokásomhoz híven :P már látom, h hajjaj.. hosszú lesz.. naon hosszú :) Na most például egészen zavarban lennék ha meg kéne mondanom, h a kép alakította e vajon a szöveget, vagy a szöveghez sikerült ilyen tökéletes illusztrációt találni?! Kezdjük ott, h nem osztok Azonos véleményt a „fogyatékossággal” , m akkor naon sok szöveggel ez lehetne baj (pl. az összes Csehov, m ott aztán tutira második oldalán tudod, h ezekkel semmi sem fog történni később sem), vagy például nem akarnám megnézni újra meg újra a Rómeó és Júliát, m úgyis tudom h mi lesz szerencsétlenekkel?!, szóval, az h egy jól érezhető pontba húz a szöveg, szerintem nem feltétlenül defekt, m arra vagyok kíváncsi hogyan vezet el addig, amit már tudni vélek, sejtésben van. Ráadásul, ha már folytatásként nézem, számomra ez nem is lett annyira jól (stílusában, és még véletlenül sem gondolatiságára értve) megírt, mint az első. Inkább egy izgalmas kísérlet önmaga kódjait próbálgató szövegként, amit a Co2 indukált.. Csupán innen nézve válik érdekessé az író és a figurája párbeszéd, ahol a megírt szereplő szinte a fejére nő az írónak, önálló életet kezd élni, groteszk módon hamarosan bekövetkező végét erőltetve. És innen nézve lesz a stop-játék hatalmas ötlet, itt már túlnövi a kereteit a Co2 folytatásaként és a Vége kétvállra.. Mindennek köszönhetően kereteknek smafu, szabad asszociációs ösvényre lépünk.. hm-hm nem is tudom, én vhogy jobban szerettem a tudom mi lesz a vége verziót (stílusában, igényességében jobban, pl. hiányoznak a lemondás hetykén odaszúrt szavai). Ésésés ha már mondanivaló: számomra az, hogy az Apának így is úgy is meg kell halnia, ez a sorsa, ezen nem változtathat, én, mint befogadó dönthetek arról, hogy mikor legyen vége (kvázi lerakhatom a könyvet bárhol), de attól az még ott van, attól az író által megfogalmazott gondolat még ott lesz, zárt borítók mögött is. Ezt tovább gondolva kérdéssé teszed bennem azt, h ki az erősebb tényező: az író, akinek van egy szándéka és azt próbálja a lehető legadekvátabb (:P) módon megvalósítani, vagy az olvasó, akinek van egy elvárási-tapasztalati-(akár) hangulati befogadási horizontja (ezzel kapcsolatban érdekes Jauss elmélete (tényleg érdekes, na :)), aki azt mondja, hogy szerinte egy regény (egy írás) nem is létezik addig, míg a befogadó el nem olvassa (hatásmechanizmus!), m mit ér a Faust polcon porosodva, addig csak haszontalan betűhalmaz, amit csupán a cogito tehet értékessé), vagy maga a szöveg (Roland Barthes néhány írása!), amelyik magában rejt az írótól és az olvasótól is független kódokat, akár ha a tartalom és forma helyenkénti kötelező egységességére gondolunk, akkor bizonyos értelemben meghatározza a mondanivaló irányát, pontos kereteit, „fogyatékosságát” (?) (pl. lovagregények) Sok (kommentboxba préselhetetlen :))témát felvető írás, engem is érdekelne h az író hogyan vélekedik szándék-megvalósítás distanciájáról 8-) :P észrevétel: az eltávomat nekem óhatatlanul vmi kórházas, vagy katonai eltávot konnotál, én azt átírnám szörnyűből kimaradt egy r

pankalin 2008.12.25. 03:45:42

Tegnap még gondolkodtam rajta picit és az is eszembe jutott, h az is mekkora trükk, h ha azt vesszük, valójában az olvasó kíváncsisága öli meg a férfit, merth megálljt parancsolhatna magának már az első stopnál, de nem-nem, ő tovább olvassa (nyílván), és nem áll meg, egészen az utolsó mondatig, az utolsó kitett pontig. Akkor meg már nincs mit tenni.. Ez az olvasó mohósága.. (vagy nem kéne már többet gondolkodnom ezen a szövegen?! 8-))
süti beállítások módosítása